Jaka przyczepa na kat. B?

Jaką przyczepę można ciągnąć na kat. B?

Niezależnie od tego czy chcemy kupić czy wynająć przyczepę campingową, z uwagi na niezapomniane wakacyjne wypady, bądź też towarową bo przyda nam się w codziennym życiu aby chociażby przewieźć drewno kominkowe nie brudząc sobie auta czy sprawnie dokonać przeprowadzki musimy mieć na uwadze przepisy, które regulują holowanie przyczep przez samochody osobowe.

Ciągnięcie przyczepy, a kodeks drogowy

Zacząć trzeba przede wszystkim od tego czym według prawa jest przyczepa. Otóż przyczepa jest to pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem. Podstawowa przyczepa, jeśli tak można ją nazwać to tzw. przyczepa lekka. Znaczy to dosłownie tyle, że jej DMC (dopuszczalna masa całkowita) nie może przekraczać 750 kg. Dodatkowo taka przyczepa nie posiada hamulca najazdowego.

Przyczepy, których dopuszczalna masa całkowita może być większa niż 750 kg obowiązkowo muszą taki hamulec posiadać. Istnieje jeszcze drugi termin w kodeksie drogowym odnoszący się do holowania przyczep. Mowa tutaj o rzeczywistej masie całkowitej. Jest to nic innego jak masa pojazdu włącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób w trakcie kontroli drogowej.

Kategoria prawa jazdy, a przyczepa

Kategoria B prawa jazdy pozwala na prowadzenie pojazdu o rzeczywistej masie całkowitej do 3,5 tony. Nie ma tu znaczenia czy do auta jest podpięta przyczepa czy też nie. W takim zestawie dopuszczalny ciężar ciągniętej przyczepy wynosi 750 kg. Dla pewności warto sprawdzić również co mamy wpisane w dowodzie rejestracyjnym bo z tym bywa dość różnie, a nie ma sensu robić sobie niepotrzebnych problemów.

Wybawieniem dla cięższych aut, czyli takich, które mają masę własną 3,5 tony jest tzw. uprawnienie B96. Od 2014 można bez odbywania kursu zdać specjalny egzamin. Pozwoli on do pojazdu o masie 3,5 t podłączyć przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej równej 750 kg. Bowiem uprawnienie to pozwala kierować zespołem pojazdów o masie całkowitej do 4250 kg. Aby i tutaj nie było tak łatwo należy zwrócić uwagę na pewną rzecz. Mianowicie, aby masa auta była o co najmniej 33% większa od masy przyczepy.

Jeśli natomiast chodzi o przyczepy kempingowe, należy już posiadać kategorię B+E. Uprawnienia te pozwalają na prowadzenie pojazdu o masie całkowitej do 3,5 tony wraz z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej również do 3,5 t. Łącznie daje nam to aż 7 ton rzeczywistej masy całkowitej zespołu pojazdów.

Ważne zasady podczas holowania przyczepy

Kierowcy często nie biorą pod uwagę dość ważnej kwestii jaką jest dostosowanie prędkości jazdy podczas holowania przyczepy. Im cięższa przyczepa tym trudniej będzie się prowadziło auto. Dodatkowo podczas jazdy z przyczepą obowiązuje nas jazda z odpowiednią prędkością.

W terenie zabudowanym ograniczenie prędkości wynosi tyle samo co ograniczenie dla aut osobowych czyli 50 km/h. Jeśli natomiast chodzi o teren niezabudowany i drogi jedno jezdniowe maksymalna prędkość wynosi 70 km/h, a dwujezdniowych 80 km/h. Z taką maksymalną prędkością możemy się poruszać również na drogach ekspresowych i autostradach.

Dla kierowców, którzy pierwszy raz będą jechać z przyczepą może wydawać się to nieco trudne. Wystarczy pamiętać o o dodatkowym obciążeniu i reagować z wyprzedzeniem szczególnie przy hamowaniu, które będzie nieco cięższe i na zakrętach, przy których trzeba uwzględnić przyczepę, która wydłuża nasze auto. Jeśli natomiast chodzi o cofanie, warto poćwiczyć je na placu manewrowym, gdyż sprawia ono najwięcej kłopotów osobom, które nigdy z przyczepą nie jeździły.